ROZBOR ROZBORŮ

22. února 2018 v 19:54 | xy |  FEJETONY
ROZEBER BÁSEŇ.
Takhle prosté zadání u nás na škole vydrží jako zábava na dvouhodinovku českého jazyka. Bere se to hezky kousek po kousku - nejprve se vyloučí skvrny od kávy a čaj, posléze laickou expertízou odhalí přilepené drobky od svačiny, načež se zbytek, nadpisem počínaje a zapomenutým kouskem rohlíku, automaticky stává předmětem pitvy. Pak prý že mladiství na patologii nesmí....
Že jsou tropy ráj? Pche! Potom neznáte cestovní kancelář Maturita z českého jazyka. Pokud se vás ujme opravdu zapálený zaměstnanec, nabídne vám mnoho možností, které před ostatními čtenáři Karla Hynka Máchy (tedy účastníkům recitačních soutěží na druhém stupni ZŠ a těm, co na žvýkání veršů používají protézu) zůstávají skryté. Epizeuxis, aposyopeze, avada kedavra, epiteton ornans .... než si zvyknete, připadáte si jako žák Bradavické školy čar a kouzel na hodině černé magie.
Chudáci čeští velikáni, kteří měli to štěstí, že jejich podobiznu vystavili ve středoškolské učebnici literatury (a které si budou všichni dědicové učebnice z druhé půlky pořadníku pamatovat s brýlemi a knírem), každé pondělí mimo vánoční, velikonoční a letní prázdniny po dvě vyučovací hodiny rotují ve svých hrobech. My pendlujeme mezi dostatečnou a nedostatečnou. Výsledky jsou kouzelné: v básni Polednice dokáže žák najít průměrně deset literárních figur, ale u deseti nabízených odpovědí si netroufá tipnout, kdo může být autorem. Mácha? Borovský?
Já jako básník-amatér mám jiný problém. Při večerních posezeních s múzou se často nachytám, jak se vší silou snažím do básně natěsnat ještě nějakou tu aposiopezi, aby to měla příští generace studentů při rozboru pestřejší. Nevím, jestli je to škodolibost, nebo jen patologický návyk - to víte, zvyk je železná košile, a železná košile je epiteton
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 22. února 2018 v 20:11 | Reagovat

Rozbor rozoborů. :D To je jako Prank na prankaře. :D

2 stuprum stuprum | Web | 22. února 2018 v 22:04 | Reagovat

Vždyť tak se básně nedělají.

To se prostě musíš civilizovaně napojit pivkem v knajpě, procházet se klátivě po Hradčanech, spadnout do sudu s dešťovou vodou - a když budeš mít štěstí, nějaká skladba z tebe vyleze. :)

3 jsemucitelka jsemucitelka | Web | 23. února 2018 v 16:27 | Reagovat

Jako čerstvá úča češtinářka jsem se pobavila. :D Ale je vidět, že se to neustále učí podle starých metod. Představit ten hrozný kouzelnický pojem a pak se nutí děti hledat.

Já učím básně úplně jinak, docházíme si k tomu přes pocit, zážitek a úplně sami a právě potom tou třešničkou na dortu je to, že zjistí, co to bylo za básnický obrat. Nejhorší otázku, kterou češtinář může dát je, co tím chtěl básník říct. Potom to zabije najdi v básni epizeuxis.

Přeji hodně sil u maturity! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama